بچه محله امام رضا (علیه السلام)

بچه محله امام رضا (علیه السلام)
محسن ذوالفقاری
بچه محله امام رضا (علیه‌السلام)
طبقه بندی موضوعی
۰۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۳۰

مساجد جوان یا جوانان مسجدی

چه بر سر ما آمده که از مسجد فقط اسم مکانش را فهمیده‌ایم؟!

مسجد؛ اسم مکانی است که زمانی خواستگاه اول مسلمین بوده و همه‌ی امورات کشوری و لشکری و حکومت‌داری در آن اداره و برنامه‌ریزی می‌شده است...

مسجد اسم مکانی است که مهد تمدن و تفکر و فرهنگ اسلام بوده است...

مسجد اسم مکانی است که محل تجمع مسلمانان و رفع مشکلات آنان بوده است...

حال چه بر سر آن آمده که از آن فقط اسم مکانش باقی مانده است؟! و یا بهتر بگویم چه بر سر ما آمده است که از مسجد فقط اسم مکانش را فهمیده‌ایم. تنها فهمیده‌ایم مسجد محل سجده بودن است و اهمیت نماز خواندن در آن به گوشمان رسیده و لاغیر...

نه معنی و مفهوم نماز و نه اهمیت مسجد و وظایمان در قبال آن را فهمیده‌ایم؛ آن جاست که امام خامنه‌ای می‌گویند «اقامه نماز چیزی فراتر از گزاردن نماز است»؛ یعنی فقط  همین نیست که کسی بیاید و نماز بخواند، بلکه باید در جهت و سمت نماز به راه افتد و دیگران را نیز به راه اندازد.

مسجدی بودن نعمتی است که خداوند به هریک از ما عظا کرده، اما ما آیا حق آن را ادا کرده‌ایم؟ چقدر مسجد و حضور جوانان برای ما مساله بوده است؟ به قول بزرگی «ما باید در امر نماز و مسجد غیرتی باشیم، یعنی وقتی دیدیم مسجد خلوت است، فشار خون ما بالا بیاید» و حال که سری به مساجد می‌زنیم نه تنها جوانی در آن به چشم نمی خورد بلکه اقشار دیگر مردم هم گرایشی به حضور در مسجد ندارند و خوشحال از این هستیم که مسجدی به وسعت و قیمت یک شهر ساخته‌ایم ولی به اندازه یک خانواده کوچک روستایی در آن جمعیت نداریم!

از مهمترین نکاتی که باید محور برنامه‌ریزی‌های مساجد قرار بگیرد توجه به قشر نوجوانان و جوانان است. اگر میزان معرفت جوانان به آموزه‌های دینی و زلال معارف دین از رشد مطلوبی بهره‌مند باشد، شخصیت دینی آنان به گونه‌ای شایسته شکل خواهد گرفت و اما اگر خدای ناکرده از تربیت لازم برخوردار نباشند زمینه اصلاح جامعه فراهم نخواهد شد. بدون شک مسجد مهمترین مکانی است که باورهای دینی و روح خداجویی را در اعماق وجود جوان شکل می‌دهد و لازم است راهکارهای جذب جوانان به مساجد شناسایی شود، مورد اهتمام قرار گیرد تا رفته رفته زمینه‌های حضور فعال‌تر جوانان در مساجد فراهم شود.

مراسم اعتکاف نمایشی از شکوه و زیبایی حضور جوان در مسجد و عبادت اوست؛ نمایشی که خود خداوند به دیدنش مباهات کرده  و فرشتگان را به نظاره این زیبایی دعوت می‌کند: «بندهامرابنگرید. براىمن، خواسته‌هاىنفْسخودراکنارنهادهاست.» (کنزالعمّال : ج 15 ص 776 ).

و آیا شایسته است با نحوه رفتار خود و از طرفی دیگر بی توجهی‌هایمان به جوانان؛ فرشتگان را از نظاره چنین نمایشی محروم سازیم؟!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۵
محسن ذوالفقاری

مساجد جذاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی