بچه محله امام رضا (علیه السلام)

بچه محله امام رضا (علیه السلام)
محسن ذوالفقاری
بچه محله امام رضا (علیه‌السلام)
طبقه بندی موضوعی
۰۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۲۹

فعالان فرهنگی مساجد به گوش!

فعالان فرهنگی مساجد به گوش!

زمان پیوند مسجد و مدرسه فرا رسیده است

 

حوزه نفوذ مسجد نباید منحصر در همان ساختمان باشد بلکه تشکیلات جوانان حزب‌اللهی مسجدی باید در ابتدا‌ چند مدرسه را تحت نفوذ قرار دهد و در گام بعد به تاسیس مدرسه اقدام کند.

نقش مساجد در تشکیل دولت و جامعه اسلامی چیست؟ اساسا کارگزاران و سکان‌داران دولت و جامعه اسلامی آیا ممکن است پرورش یافته محیطی جز مسجد باشند؟ در این راستا مساجد ما باید حرکت (و چه بسا جهشی) تمدنی داشته باشند. هر چند به زبان شعار خیلی از مجموعه‌های فرهنگی کادر سازی برای انقلاب است ولی حقیقت این موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. برای تحقق نقش آفرینی مسجد در امر دولت و جامعه اسلامی،‌ مساجد باید وارد مقوله تولید علوم انسانی و نهضت نرم افزاری بشوند. چرا که علم انسانی اسلامی است که کارگزار و نرم افزار جامعه اسلامی را تولید می‌کند. با ترسیم چنین افقی برای مساجد تا چه حد موافقید؟ مرا با نقطه نظرات خود خوشحال کنید.

وقتی عرف محور تربیتی محله را مدرسه می‌دانند نه مسجد باید دغدغه مندان فرهنگی به فکر فتح مدارس باشند مگر می شود مسجدی از این همه ظرفیت تربیتی در مدارس غفلت کند و بخواهد از صفر در مسجد به جذب نیرو بپردازد. مساجد ما باید اقدامات اولیه تربیتی را در مدرسه انجام دهند و برای نخبگان،‌ در مسجد برنامه ویژه داشته باشند اگر اکنون به لحاظ تمدنی در مقطع جامعه سازی اسلامی هستیم باید ساختارهای ما نیز اصلاح شود. گامی مهم در اصلاح ساختار تربیتی جامعه، پیوند مسجد و مدرسه است. وقتی کیفیت اقدامات تربیتی در مسجد با اقدامات مدرسه قابل مقایسه نیست چرا در مسجد بنشینیم؟! باید فضای تربیتی مدارس در دست مسجدی‌ها باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۸
محسن ذوالفقاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی