۰۶ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۴۷
معلمهایی موثرتر از والدین!
چندی پیش جهت مشورت و شرح و گزارش فعالیتهای تربیتی مسجدمحوری که در حال انجام بودیم خدمت یکی از مدیران مدارس مسجدمحور و صاحب نظر در امر تربیت، رسیدم. بعد از کلی صحبت کردن با آب و تاب در مورد اقدامات و قدرت تاثیرمان در مدارس و جذب دانشآموزان به مسجد فرمودند: همه کارهایتان بیفایده است!
وقتی چشمهای از حدقه درآمده همراه با تعجب و ناراحتیام را دیدند فرمودند: منظورم این است فعالیتهای این سبکی شما دارای کمترین بازدهی است. چرا که شما تعداد محدودی هستید که در یک بازه زمانی محدود فعالیت میکنید در حالی که در مقابل شما تعداد قابل توجهای از معلمها و معاونین هستند که با سبکهای فکری و اعتقادی مختلف هر روز با دانش آموزان سر و کار دارند و قدرت تاثیرگذاری شما در مقابل آنها در بهترین حالت یک به صد میباشد!
دانشآموزان بیشترین تاثیر را از معلمی میگیرند که هر روز با او تعامل دارند و او را دارای قدرت علمی میدانند و مورد پذیرش قرار میدهند و اگر آن معلم هنرمند باشد و کمی محبت هم چاشنی فعالیتهایش بکند؛ دیگر تمام است! متاسفانه طبق آمار و گزارشی که ما داریم اکثر معلمان دارای اعتقادات و رفتارهای صحیح و شرعی نمیباشند و همانها را نیز به صورت خودآگاه و ناخودآگاه به دانش آموزان منتقل میکنند.
در آخر پیشنهاد دادند اگر دغدغهمند هستید و به فکر تاثیرگذاری حداکثری، مدرسه تاسیس کنید!
چندی بعد که کتاب ادب الهی آقا مجتبی تهرانی را مطالعه میکردم قسمتی از آن، خاطره فوق را برایم زنده کرد:
«اثر تربیت در محیط آموزشی حتی از محیط خانوادگی قویتر است. گوش کنید! منشا روابط انسانها در محیط خانوادگی غالبا محبت است. علاوه بر آن جنبههای مادی و مسئله سرپرستی نیز در آنجا مطرح است که این روابط را تنگاتنگ میکند.
اما در محیط آموزشی علاوه بر همه اینها یک رابطه دیگر نیز وجود دارد که عبارت از «برتری علمی» استاد نسبت به شاگردان است. وقتی این احساس با چاشنی محبت مخلوط شود، اثرگذاری استاد را خیلی بالا میبرد. همین که انسان میگوید: «استاد بهتر از من میفهمد»، کافی است که تمام رفتارها، خُلقیات و اعتقاداتش را هم از او بگیرد.» کتاب ادب الهی، دفتر سوم، آقا مجتبی تهرانی، ص180
۹۷/۰۳/۰۶